Faina este unul dintre cele mai des intalnite ingrediente din bucatariile noastre fermecate. Nu de multe ori, fie ca esti sau nu, incepatoare in “ale bucatariei”, te-ai confruntat cu dilema “Ce tip de faina sa folosesc pentru un foetaj gustos?” sau “Oare va iesi cozonacul pufos?” Iata cateva sfaturi de folos pentru a lua cele mai bune decizii pentru retetele tale delicioase:

-         Cand cumperi faina, alege-o in functie de preparatele pe care le pui la cale, iar dupa ce “ti-ai aruncat putin ochii” si pe datele de pe ambalaj, alege-ti variantele potrivite si evita sa cumperi cantitati mari din acelasi tip de faina.

-         Uita-te cu atentie pe pachetul in care este ambalata faina, la cifrele trecute acolo (000, 650, 480): acestea indica gradul de rafinare, cu cat valoarea este mai mare, ca atat gradul de rafinare este mai ridicat. Numerele ne indica si alte detalii pretioase, cum ar fi valoarea nutritionala, de exemplu faina integrala (cea mai sanatoasa din punct de vedere nutritional) are valoarea 1750, iar cea neagra 1250.

-         Daca vrei sa faci paine sau pizza, numai buna este faina 650; pentru biscuiti, briose, prajituri sau foi de placinta, alege faina de tip 550 sau chiar 450, iar pentru pentru un aluat pufos sau alte produse usoare de patiserie faina tip 000 este varianta ideala.

-         Dupa ce ai ales tipul potrivit, ai mare grija la modalitatea de depozitare. Alege o incapere racoroasa, dar bine aerisita (camara) si alege fie o varianta mai traditionala de depozitare (in pungi de hartie, saculeti din material textil) sau varianta moderna si functionala: cutii speciale pentru depozitare sau borcane cochete din sticla. Daca timpul iti permite, incearca un mic truc: cerne lunar faina cu o sita pentru faina si scutur-o, mai ales daca este ambalata vrac pentru a nu risca sa se mucegaiasca. Daca in incapere este umiditate mare, faina devine ranceda, iar daca este prea cald devine amara si capata rapid un miros aparte. Daca vrei sa nu ai “mici surprize” prin faina, cum ar fi insectele, pune in ea un catel necojit de usturoi sau o frunzulita de dafin. Cat despre termenul de pastrare, e bine de stiut ca faina se poate pastra in stare proaspata si pana la 8 luni daca se depoziteaza intr-un recipient inchis ermetic sau in recipiente cu vidare intr-un spatiu racoros.   

-         Foloseste, pe cat posibil, faina integrala, care reduce nivelul de colesterol, hipertensiunea si e adjuvanta pentru o serie de alte afectiuni. Incearca sa consumi preponderent paine din faina neagra, si daca se poate, cu maia naturala. Daca ai acasa o masina pentru pregatit paine, nu ezita sa o folosesti!

-         O alta faina „vedeta” este faina integrala de secara, care poate preveni afectiunile vasculare, anemia, afectiunile pulmonare, iar pentru un continut ridicat de aminoacizi si proteine faina integrala din grau spelta este cea mai indicata.

-         Poate te-ai uitat nedumerita in magazine (in special in cele naturiste), la punga cu faina integrala din orez, insa trebuie sa stii ca ea este ideala pentru prepararea unor produse de patiserie, chiar si a  painii, prevenind numeroase afectiuni ca enterocolita si fiind un ingredient sanatos in laptele pentru cei mici. Nu uita nici de faina integrala de soia cruda, pentru ca este o faina foarte bogata in proteine si benefica in special in cazul dietelor.

-         Daca nu vrei sa folosesti produse ce contin gluten, poti opta pentru diverse tipuri de faina, cum ar fi : faina de hrisca (pentru briose, prajituri, biscuiti), faina de migdale (pentru biscuiti si fursecuri), faina de naut (pentru ingrosarea sosurilor, supelor, tocanitelor sau in compozitia aluatului pentru paine), faina de cocos (pentru paine rapida, prajituri si biscuiti), faina de porumb (pentru mamaliga , balmos, briose, putin chiar si in paine), faina de in (pentru paine rapida si retete de tort), faina de alune (pentru biscuiti, cookies , fursecuri si chiar prajituri), faina de mei (doar in combinatie cu alte tipuri de faina, la clatite si tortilla), faina de fistic (pentru biscuiti sau alte deserturi), faina din seminte de dovleac (pentru prepararea painii sau produselor de patiserie). Cantitati potrivite pentru o bucatarie fermecata, din aceste tipuri mai rare de faina, poti pastra si in cutii pentru pastrarea condimentelor.

-         Pentru un cozonac pufos foloseste faina de buna calitate, veche, bine uscata si cerne-o de cel putin 2 ori.  Daca vrei sa prepari delicioase prajiturele de casa, incearca sa inlocuiesti clasica faina alba cu faina integrala, care este mult mai hranitoare si sanatoasa. O poti inlocui si cu faina de secara sau cu faina de tarate de grau sau ovaz, iar acolo unde trebuie neaparat faina alba, combin-o cu un alt tip de faina si rezultatul va fi unul plin de sanatateee.

-         Chiar si atunci cand pregatesti un aluat pentru prajituri sau placinte, nu uita sa cerni in prealabil faina de cateva ori, pentru a te asigura ca faina e curata.

-         Si inca un truc fermecat: Presara putina faina peste ceapa taiata, inainte de o cali si vei obtine un gust mai bun, iar formele pentru prajiturele vor taia mai bine aluatul daca vor fi trecute inainte prin putina faina.

De-acum stii de ce faina ai nevoie pentru un stil de viata activ si sanatos. Spor la bucatarit!

Sursa foto : pinterest.com